SEKOLAH KEBANGSAAN MUKAH, MUKAH
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA TAHUN 2
Tarikh : 12 Ogos 2009
Masa : 0720-0820
Tahun : Tahun 2 Gemilang
Tema : Kami Anak Malaysia
Tajuk Pelajaran : Bendera Malaysia
Bilangan Murid : 39 Orang
Fokus Utama :
5.2 : Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara yang
dibaca.
Aras 1 (ii) : Menjawab soalan pemahaman berdasarkan teks yang dibaca.
Fokus Sampingan :
2.2 : Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang sesuai dan tepat.
Aras 1 (i) : Memberitahu isi-isi penting sesuatu perkara dengan menggunakan perkataan dan frasa yang jelas.
8.1 : Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal, dan ayat majmuk.
Aras 2 (ii) : Menyusun perkataan untuk membina ayat tunggal dan ayat ma jmu k.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid –murid mengetahui bendera Malaysia melalui aktiviti yang dijalankan di sekolah
Objektif Eksplisit :
: Bendera Istimewa
Langkah & Masa | Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Catatan | |||
Set Induksi ( 5 minit ) | Lagu Jalur Gemilang Merahmu bara semangat waja Putihmu bersih budi pekerti Kuning berdaulat payung negara Biru perpaduan kami semua Puncak dunia telah kau tawan Lautan luas telah kau redah Membawa semangat jiwa merdeka Semarak jaya kami warganya Empat belas melintang jalurnya Semua negeri dalam Malaysia Satu suara satu semangat Itu sumpah warga berdaulat Jalur gemilang dibawah naunganmu Jalur gemilang kami semua bersatu. Perpaduan ketaatan Amalan murni rakyat Malaysia Jalur gemilang megah kami terasa Jalur gemilang kibarkanlah wawasan Merah putih biru kuning Jalur semangat kami semua Berkibarlah..Berkibarlah..Berkibarlah Jalur Gemilang. | Guru meminta murid senyap Arahan : Sila dengar lagu ini dan nyanyikan bersama-sama. Soal jawab a) Murid-murid pernah tak mendengar lagu ini? b) Bilakah biasanya lagu ini di nyanyikan? c) Apakah nama lagu ini? d) Lagu ini menceritakan tentang apa murid-murid? Guru mengaitkan lagu dengan tajuk pembelajaran Lagu ini biasanya dinyanyikan ketika sambutan hari kemerdekaan. Lagu ini juga menceritakan tentang bendera Malaysia iaitu jalur Gemilang.Oleh itu tajuk pembelajaran kita pada hari ini adalah “Bendera Malaysia”. | BSPP : Speaker MP3 Audio Lagu Jalur Gemilang TKP : Interpersonal Intrapersonal Muzik Teknik : Soal jawab KB ; menghubung kait. Pengisian Kurikulum: PSV – Warna bendera Muzik- lagu Jalur Gemilang | |||
Langkah 1 ( 20 minit ) | Bendera Malaysia Malaysia mempunyai bendera sendiri. Bendera Malaysia dikenal sebagai Jalur Gemilang. Jalur Gemilang ada empat warna, iaitu merah, putih,biru, dan kuning. Terdapat bentuk anak bulan dan bintang berbucu empat belas pada bahagian yang berwarna biru. Anak bulan merupakan lambang agama Islam sebagai agama rasmi. Bintang pula menjadi simbol perpaduan empat belas buah negeri di Malaysia. Warna kuning pada bulan dan bintang merupakan warna diraja. Selain itu, empat belas Jalur Gemilang melambangkan bilangan negeri di Malaysia. Cadangan Jawapan · Bendera Malaysia ialah Jalur Gemilang · Jalur Gemilang berwarna merah,putih,biru dan kuning. · Terdapat bentuk anak bulan dan bintang · Bintang mempunyai 14 bucu · Anak bulan melambangkan agama islam sebagai agama rasmi. · Bintang penting kerana menjadi simbol perpaduan14 buah negeri dalam Malaysia. · Kuning adalah warna diraja · Jalur pada bendera melambangkan bilangan negeri. . | Guru memaparkan petikan yang bertajuk “ Bendera Malaysia” BCB : Membaca Guru membimbing murid-murid membaca petikan mengikut peringkat. Perenggan 1 Guru membimbing membaca perenggan1. Kemudian guru menggunakan teknik penyoalan untuk menguji kefahaman murid. Aktiviti FU · Apakah nama bendera Malaysia? Perenggan 2 dan 3 Guru membimbing murid-murid membaca. Guru memilih murid secara rawak untuk membimbing rakan yang lain membaca. Aktiviti FU: · Berapakah warna Jalur Gemilang? · Apakah bentuk yang terdapat pada Jalur Gemilang? · Berapakah bucu bintang? · Apakah yang melambangkan agama Islam sebagai agama rasmi? · Mengapakah bintang penting dalam negra kita? Perenggan 4 Guru membimbing murid membaca Guru meminta murid membaca mengikut kumpulan. a) Lelaki b) Perempuan Aktiviti FU: · Apakah warna diraja? · Apakah yang melambangkan bilangan negeri di dalam Malaysia? | BSPP : Petikan ‘Bendera Malaysia” BCB : Bacaan Mekanis Teknik : Pemudah cara Penilaian FU : Soal jawab Kaedah : PRS Teknik : Penyoalan Pengisian Kurikulum PSV : Warna Kaedah : Kumpulan FU : 5.2 Aras 1(ii) | |||
Langkah 2 ( 15 Minit ) | Imbuhan Akhiran 1) Terletak di akhir kata dasar 2) Contoh perkataan : bahagian,bilangan, makanan, pakaian. | Guru memaparkan rajah proses imbuhan Guru menerangkan makna imbuhan akhiran “ Murid-murid ,imbuhan akhiran ialah imbuhan yang hadir pada bahagian belakang ataupun di akhir kata dasar.” Contoh perkataan yang menerima imbuhan akhiran -an ialah pakaian,bilangan, makanan,dan bahagian. Contoh ayat : a) Dia telah mengambil bahagian dalam pertandingan itu. b) Bilangan murid yang hadir hanya 29 orang. c) Jangan makan makanan manis d) Jagalah kebersihan pakaian awak. Setelah murid-murid faham makna perkataan dan proses pengimbuhan akhiran ini, guru akan menguji kefahaman murid –murid. Guru memilih murid-murid secara rawak untuk menulis ayat tunggal dengan menggunakan perkataan yang berimbuhan akhiran –an. | BSPP ; Rajah Pohon Strategi : berpusatkan guru Teknik : Penerangan/ perbincangan Kaedah : Deduktif Tatabahasa Imbuhan Akhiran -an | |||
Langkah 3 ( 15 minit ) | Ayat Tunggal Murid-murid sila baca kad perkataan ini. Gemilang ,ada ,Jalur, warna, empat. Murid-murid faham tak makna setiap perkataan tersebut? Murid-murid, sila susun semula perkataan tadi supaya menjadi satu ayat tunggal · Jalur Gemilang ada empat warna. Cadangan jawapan a) Jalur Gemilang ada empat warna b) Malaysia juga mempunyai bendera c) Bendera Malaysia dikenal sebagai Jalur Gemilang | Guru memaparkan beberapa kad perkataan BCB :Membaca Guru meminta murid-murid membaca beramai-ramai KB: Menyusun atur / M3 1) Selesai membaca, guru memastikan bahawa murid faham makna semua perkataan tersebut. 2) Guru memilih murid secara rawak untuk menyusun kad tersebut. 3) Murid perlu menulis nombor untuk menandakan urutan perkataan tersebut di dalam ayat tunggal. Kad Perkataan a) Gemilang ada Jalur warna empat b) juga Malaysia bendera mempunyai c) Jalur dikenal Gemilang sebagai Bendera Malaysia | BSPP: Kad Perkataan Lembaran kerja BCB : Membaca KB : Menyusun atur Pengisian Kurikulum Matematik FS : 8.1 Aras 2 (ii) | |||
Pengayaan : Membaca Cerita “ Bendera Istimewa” Ramudan Dani di kantin. Mereka sedang melukis bendera Malaysia. Mereka melukis bendera pada kad tebal.Mereka menggunakan warna.Bendera itu cantik dan berwarna –warni.Tiba-tiba, air minuman Ramu tertumpah di atas bendera. Mereka sedih kerana tidak dapat memberikan bendera tersebut kepada Cikgu Lim. Cikgu Lim terpandang mereka. Cikgu Lim mencadangkan kepada mereka membuat bendera daripada plastik penyedut minuman.Mereka bersetuju. Mereka bekerjasama dalam menyediakan bahan dan menyiapkan bendera tersebut.Rakan-rakan Ramu dan Daneng turut membantu.Mereka mengumpulkan beribu-ribu plastik penyedut minuman. Akhrinya, bendera mereka siap.Murid-murid dan guru-guru bekerjasama. Mereka menggantungkan bendera yang besar itu pada tiang bendera.Mereka berbangga kerana memiliki bendera Malaysia yang istimewa. Pemulihan : Membaca Ayat Tunggal · Jalur Gemilang ada empat warna | ||||||
Penutup ( 5 minit ) | Murid-murid, boleh ingat apa yang kita pelajari hari ini? Hari ini kita telah belajar tentang bendera Malaysia. Bendera Malaysia ialah Jalur Gemilang yang terdiri daripada 4 warna. Setiap warna melambangkan sesuatu.Contohnya ialah warna kuning pada bulan dan bintang melambangkan warna diraja. Kita juga telah belajar tentang imbuhan akhiran –an. Imbuhan yanghadir di akhir kata dasar. Contohnya ialah pakaian, makanan dan sebagainya. Murid-murid, kita sebagai rakyat Malaysia mestilah menghormati bendera Malaysia dan lagu patriotik | 1) Guru membimbing murid-murid merumus isi pembelajaran dengan menggunakan teknik soal jawab. 2) Guru juga cuba melatih murid pembelajaran secara reflektif iaitu kemahiran mengingatkan semula apa yang telah dipelajari. 3) Guru merepakan nilai murni iaitu menghormati bendera Malaysia dan lagu patriotik seperti Jalur Gemilang dan Negaraku. | Pembelajaran secara reflektif Teknik : Soal Jawab Penerapan nilai murni: menghormati bendera Malaysia Menghormati lagu patriotik Kewarganegaraan; Semangat Anak Malaysia |
0 ulasan:
Catat Ulasan